Så jäkla häftigt!!!

2012-12-28, 02:00:11 / Kategori: Tolvans Vardag

Fick en stjärnkikare i julklapp av mamma och pappa, tänkte att jag kunde pröva den nyss när det är klart väder. Har ju aldrig testad sån tidigare så visste inte hur bra man kan se månen och alla andra planeter, genom en app så kunde jag se vilka planeter sol fanbs synliga på natthimlen nu, bara månen och jupiter går att se för tillfället, så jag siktade in mig på jupiter. Som är den nästklaraste stjärnan på himlen (venus är den klaraste). Tog på först den minsta zoomen (har tre olika), fick in månen ganska fort och beundrade månens vackra vita landskap, sedan försökte jag hitta jupiter, tog ett tag då man måste va exakt på rätt ställe. Som är svårt då man lätt råkar röra kikaren 1 millimeter och poof allt är borta. Men iallfall jag fick fram jupiter men såg en liten prick bara, så bytte till en bättre zoom och försökte hitta på planeten ugen, tog mig ca 30-40min att få fram en mycket större prick i siktet, men tänk hur vackert det är att kolla rätt på en annan planet, och inte nog med det, lyckades även se tre av jupiters månar (Jupiter har 63 månar sammanlagt) :D

As häftig känsla så och nu har en dröm gått i uppfyllelse!!!!!




KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?
bloglovin
Martin Bejerfjord

Skapa en profillänk