End of chapter One

2017-09-29, 13:24:39 / Kategori: Tolvans Vardag

Nu sitter jag på en stenhård bänk i Bergen centrum och bara njuter av det fina vädret, solen skiner för 7e dagen i rad :)

Dagen får spenderas här och försöka fördriva tiden tills flyget går kl 21, skönt att få se folk och rörelse efter ha varit isolerad i ett litet samhälle!
Lite svårt och jobbigt att vandra runt här då jag måste släpa på 30kg tung packning...

Ska bli så kul att få träffa nära och kära snart och redan imorn väntas nästa äventyr i värmen med släkt och vänner. Sen efter resan behöver jag en paus hemma i Sverige innan jag ger mig iväg på jobb igen. Måste ordna klart med lägenheten och sälja bilen. Än har jag inte fått klart med nytt arbete, inväntar besked från bemanningsföretagen och har jag jag inte arbete om 2 veckor tänker jag extra knäcka på gamla arbete tills jag får klartecken att resa tillbaka hit :)

Nu tänker jag njuta av sista dagen här och av semestern så vi hörs i Oktober när tiden/lusten finns!
Ha de!

Hunger

2017-09-23, 21:45:41 / Kategori: Tolvans Vardag

Hallo!

Här är det Lördag och solen har strålat hela dagen, jobbar hela helgen + mån/tis så har några dagar tills sista lediga dagen sen återstår arbete på Torsdag och sen bär det hemåt en snabbis till Sverige innan flyget går mot varmare breddgrader :)
Tog en promenad på förmiddagen och sen har jag arbetat resten av dagen. Fortsatt väldigt lugnt och inte stressat nått sen jag kom hit, så skönt att få komma hem efter att ha jobbat och ha energi kvar. Jag och min kollega tog våra två kunder in i minibussen och åkte runt i grannkommunen i över en timme. Fantastisk vacker natur som jag aldrig skådat tidigare! Blev alldeles lyrisk :D

Annars händer det inget speciellt, ska ha samtal med bemanningsföretaget på Måndag om hur vi ska göra efter min semester, jag tackade nej till förlängt vikariat här då jag känner att det är för tråkigt och ensamt här. Finns bara en matbutik and that's it!
Jag vill ha lite folk och rörelse så min fritid blir mer spännande, vill inte stänga in mig på rummet så fort jag kommer hem och jag orkar inte fjällvandra jämt haha :P

Aja får se vad dom säger, finns många företag att välja mellan annars.

Nu ska sova och låta dagarna bara susa förbi för nu vill jag hem och härifrån!

Norway - From Heaven to Sea

2017-09-19, 20:52:40 / Kategori: Tolvans Vardag

Skriv inläggstext

Vannballong

2017-09-19, 20:49:54 / Kategori: Tolvans Vardag

Hei fra Sogn og Fjordane!

Nu har spenderat en hel lååång vecka här i vackra Norge. Fortsatt blandade känslor kring denna upplevelse, inte förstått att jag verkligen befinner mig här och bor som jag gör typ surreallistiskt.
Blev klar med introduktionen på Fredagen och hade sen ledig helg, vädret visade på Lördagen strålande sol och 17+. Bestämde för att utmana mig själv vilket jag gjorde med råge, kämpade mig upp för Torgierssletta och fick en sån otroligt vacker syn över fjorden och landskapet från fjälltoppen! Vandringen upp var nog ett av det jobbigaste jag gjort, led och pina mig upp steg för steg. Stigen gick spikrak upp och lera och stenigt överallt. Tillslut några timmar senare med dygnblöta skor nådda jag toppen och tappade hakan. Vilade ett tag och bars njöt innan jag vandrade vidare runt på toppen. Tagit en massa vackra bilder som ni får se när jag är i Sverige och kan lägga över bilderna.
Tog mig ner sen och vilade resten av dagen, såg på gångmätare att jag vandrat 11km i de förhållandena. Imponerad över mig själv! :)

På Söndagen sedan blev en vilodag och krafterna var utpumpade, hittade en fästing som bitit sig fast på benet. Röd och öm än idag så håller noga koll på förändringar i måendet, är vaccinerad mot hjärninflammation så det känns trygg iaf.
Senare på kvällen knackade det på dörren och några svenskor var pratsugna så vi snackade i 2 timmar innan jag var tvungen att sova inför morgondagen. Skrattade mycket åt alla deras historier och upplevelser det varit med om vi arbete här. Så nu vet jag att mycket konstigheter väntas haha

Igår Måndag var jag återigen på arbetet, saknar motivation trots allt men har svårt att vara positiv. Inge synd om mig egentligen så bara att låta mig muttra i min ensamhet haha.
Jobbade med en ordinarie personal som varit där i 10 år, och tror ni inte att denna person inte hade delegering?! Blev förvånad och hon hade avsagt sig den för länge sen, precis som jag läst förr att Norrmännen är rädd för att arbeta.
Roliga var att direkt ringde hon sjuksköterskan som fick komma och ge mig delegering, jag har inga problem med de men komiskt att jag fick det efter två arbetspass och nykomling i Norge. Kom fram sen att det är flera av personalen som saknar delegering :P

Idag jobbade jag också, med samma kvinna. Gick smidigare nu när jag är mer varm i kläderna och kan visa vad jag går för. Måste ju ändå leva upp till det goda rykte vi Svenskar har ;)
Vid skiftbyte fick jag träffa på ytterligare en Svenska (Nr 3), väldigt pratglad och skönt att kunna föra en djupare konversation som varit svårt med Norskan.

Nu väntas en dags ledighet innan arbete resten av veckan, bråkar för fullt med bemanningsföretaget som vill skicka tillbaka mig hit efter min semester som börjar nästa vecka. Jag är inte sugen på det och tjatar om att bli flyttade till Nordligare delen som min vision och dröm varit sen många år tillbaka, det finns jobb och uppdrag där som jag vet och det gäller att övertala nu bara :P
Saknar vännerna/familjen/släkten mycket men bara att bita ihop <3

Ha de!

Bilder fra Storelia å CO

2017-09-14, 19:31:45 / Kategori: Tolvans Vardag

Jag har tagit drittfina bilder från min systemkamera men tyvärr glömde jag sladden hemma och ni får se allt när jag kommit hem från Cypern om 3,5 vecka ;)

Sørbø

2017-09-14, 19:28:22 / Kategori: Tolvans Vardag

Hei!

Nu har jag kommit in allt mer i den Norska vardagen, fortfarande svårt att ta in allt som händer och sker. Har förstått dialekten väldigt bra och jag tänker alltmer på Norska, det är de muntliga som ligger efter och jag behöver träna mycket på.

Har inte tröttnat på min utsikt när jag ligger i soffan och blickar ut över balkongen och ser den vackra fjorden och Lihesten (ett fjäll), förhoppningsvis är jag ledig i helgen och det ska bli soligt, tänker jag bestiga en fjälltopp om kroppen tillåter. Har träningsvärk från topp till tå efter all promenad upp och ner, burit en massa tunga kassar då jag lär gå 5 km för att få mat på bordet, sen har jag värk i mage och rygg efter olika övningar :P

Trodde jag skulle få jobba på ett boende som det står i min beställning men det blev visst som personlig assistent, helt okej men väldigt mycket lugnare än de jag är van med. Med tanke på lönen jag får och jag slipper va helt slut efter jobbet borde jag vara tacksam! Blir så när jag är bortskämd med super stress och dålig lön, inte van med bra villkor haha ;D

Har svårt att hänga med vad som händer hemma i Sverige, Wifi är dåligt och jag kan inte titta på nå Svenska program förutom på Tv3 Play. Så det får bli Hollywood fruar och Paradise hotel. Började även följa Skam via NRK tv, märker att deras dialekt är lättare att förstå.

Har två veckor kvar innan jag reser hem snabbt och sen vidare till värmen, nu ska jag chilla vidare i soffan och njuta av solnedgången :)

A New Beginning

2017-09-13, 09:39:05 / Kategori: Tolvans Vardag

Gomorron!

Vilka intensiva dagar det har varit fram tills nu, igår började resan äntligen mot Norge till Hyllestad.
Fick först ta tåg till Arlanda och sen flyga med Finnish airways till Bergen. Tog bara en timme och gick fort. På plats sen skulle jag lyckas ta mig in mot stan och leta på ett skattekontor, fick beskrivning att ta buss och säga till chauffören vart jag skulle. Lät inge kul de men fick syn på ett pendeltåg utanför flygplatsen och tur var väl det för den gick förbi precis utanför skattekontoret. Allt flöt på bra där inne hos myndigheten och jag inväntar nu mitt Norska personnummer :)
Dock drygt att släpa med sig en 30kg tung resväska+handbagage...
Fanns ett köpcentrum utanför sen gick in i, magen kurrade nu när jag kunde slappna av och det värsta var överstöka!
Hitta på Burger king och käka snabbt sen skulle jag lyckas ta mig ner till hamnen. Enligt kartan var det 2 km och jag borde väl tagit bussen ner med tanke på all packning. Snål som jag är och hade 2 timmar på mig kände jag hellre för att gå ner i lugn och ro. Trötta armar senare kom jag ner och köpte biljett mot Rysjedalsvika. Ca 1,5 timme senare åkte båten äntligen och det var så vackert att skåda kusten norrut! ^_^
Det tog 2 timmar innan jag anlände den lilla kajjen och en vänlig själ väntade på mig där som skulle skjutsa mig till min lägenhet, en äldre trevlig dam som var ägarinnan.

Snäll som hon var stannade hon utanför en liten matbutik så jag kunde fylla på kylskåpet, var stressad och trött så det vart gott och blandat och inte mycket mat att kunna tillaga ändå haha.

Lägenheten är liten och helt okej, kunde vart mycket värre. Skriver och visar detaljer senare. Nu ska jag äta frukost och njuta av en ledig dag, skönt att jag slapp bli inkastad direkt i arbete :)

Systemkameran är med men ni får kika på halvkassa mobilbilder istället

Kapitel Sverige - Sista Sidan

2017-09-07, 19:32:35 / Kategori: Tolvans Vardag

Hej! Nu var det måååånga veckor sen jag skrev nått här, och jag sa att bloggen kommer återupptas när det är dags för mig att åka till Norge.

Gissa vad? Joo nu på Måndag går flyget till vårat kära grannland och mitt nya kan börja, den finns alldeles runt hörnet och jag längtar massor!!!
Det blev väldigt hastigt och lustigt, var bara för någon dag sen som jag fick ett trevligt samtal och jobberbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Jobbar mina sista dagar nu på Humana i helgen, på Söndag kväll kl 21 checkar jag ut och säger tack och adjö.

Idag är min enda lediga dag denna vecka och den har blivit fullspäckad. Jag fick turen med kort varsel att bli inklämd på att en klipptid hos bästa Kristina på morgonen, sen hem en kortis och fixa mig inför lunchen då jag for ner på stan och åt ihop med arbetskamrater på en Indisk restaurang. Väldigt trevligt men jobbigt att behöva säga hejdå och inte veta nästa gång vi får träffas!
Mätt i magen vandrade jag hemåt och sen var det bara att röjja i lägenheten inför flytten, känns som jag inte kommit nånstans trots jag sprungit runt i flera timmar.

Ladda upp med lite fett och åt middag på Max, vem vet hur dieten kommer se ut framöver??

Saknar detaljerad information kring allt i Norge men i morgon får jag svar på allt, nu pustar jag ut i soffan och vi se vad kvällen har att erbjuda ;P