Min kamera utrustning!

2011-01-06, 21:17:00 / Kategori: Tolvans Vardag


CANON EOS 60D : Väldigt bra kamera! Lite mer avancerad än dom andra kamerorna som t.ex. 450,500,550D. Den är lite tyngre vilket kan vara lite jobbigt vid ovanliga ställningar. Men med den vridbara skärmen gör det fotande mycket enklare,  om man ska fota sig själv kan vinkla skärmen mot sig så visas bilden när du vinklar kameran mot dig själv så slipper du vrida kameran efter varje bild. Du kan också fälla ut den åt vänster och du slipper du få fett fläckar på skärmen från näsan när du fotar. När du fotat klart är det bara att vinkla in skärmen mot kameran så skyddas den mot repor och fläckar. Med 15 olika inställningar kan du vara väldigt detaljerad och få din bild precis som du vill. Du kan också gå närmare föremålat du ska fota fast du har samma objektiv som dom enklare systemkamerorna. Det gör att du får bättre macro bilder utan att ha ett macro objektiv!
Med mer valmöjligheter vid bländare och slutartid kan du anpassa dig inför alla situationer. Med denna kamera kan du även filma i HD.





Canon EF 18-55:
Standardobjektiv som följer med dom flesta kamerorna (Om man inte beställer ett kamerahus). Helt okej som passar till dom flesta tillfällena. Med den bra närgränsen kan man få fina närbilder!

Exempel på bilder jag tagit med detta objektiv (KLICKA FÖR ATT SE BILDEN STOR):



Canon EF 75-300: Ett Zoomobjektiv som passar bra till djurbilder eller vissa tillfällen där man inte kan komma så nära det man vill fota. Dock är nackdelen med detta objektiv att det inte finns någon bildstabilistator, så är man darrhänt blir skärpan inte den bästa. Ett stativ kan jag då rekommendera! Autofokusen kan vara lite segare vid mörkare tillfällen när man inte kan använda blixt, då brukar jag använda manuell fokusering.

Exempel på bilder jag tagit med detta objektiv (KLICKA FÖR ATT SE BILDEN STOR):



Canon EF 50 1.8 : Ett prisvärt porträttobjektiv för tusenlappen bara. Ger fin mjuk bakgrund och den är ljuskänslig vilket gör att man kan ha snabbare slutartid! Dock låter fokusen lite men det är inget jag bryr mig om.

Exempel på bilder jag tagit med detta objektiv (KLICKA FÖR ATT SE BILDEN STOR):



2 meter högt stativ: perfekt vid porträttfotografering så som kvälls bilder då man inte kan använda blixt.




Canon Motljusskydd ET-60: Används vid tillfällen då man vill fota något som ligger vid solen men vill undvika solens strålar. Den passar bra vid alla årstider, speciellt nu på vintern då man inte vill ha snö på linsen. Samma sak gäller det med regn.



Trådlös fjärrkontroll RC-6:
Med denna kan du stå flera meter från kameran och sedan trycka på knappen så tar den kort. På så sätt blir bilderna bättre än om man använder självkutlösaren, då måste man fokusera manuellt och stå precis där fokuserade.



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?
bloglovin
Martin Bejerfjord

Skapa en profillänk