Nyss legat på akuten

2010-11-26, 13:53:31 / Kategori: Tolvans Vardag
Nu kan jag berätta hemlisen som hände idag.
Kl 07:00 skulle jag och 11 till samlas i ambulans garaget vid sjukhuset, vi skulle delta i en katastrofövning som akuten anordnade. Vi skulle vara markörer, det menas att vi ska vara patienterna som råkat ut för en olycka. I detta fall handlade det om en stor krock mellan buss och personbild. Dom som jobbade på sjuhuset visste inget om det här eftersom akuten skulle träna på katastrofer.
Jag fick spela busschaffören och skulle ha ont i högra bröstkorgen (hade brutit 5 revben), svåra andningsproblem (en punkterad lunga + rök i lungorna), mycket hosta, grinig, vill inte ligga ner och inte få syrgas. Alla fick olika uppdrag att spela och det var upp till dom på akuten att lyckas gissa sig fram till det rätta diagnoserna. Så man kan säga att det var ett slags prov för dom och vi var materialet? Jag blev sminkad efter det så det skulle se så äkta ut som möjligt, fick rejäla blåmärken runt hela bröstkorgen. Iaf...Jag fick åka första ambulansen eftersom alla kunde inte komma samtidigt. Fick åka ambulans i en jävla fart från ambulans garaget till akutmottagningen. När jag kom dit började det hela, möttes av en massa olika läkare, sjuksköterskor som började kolla snabbt vad som hänt och hur jag mådde. Dom visste inget om mig och jag satte på mina teatertalanger och började andas väldigt djupt och hosta. Då skulle dom fälla ner mig så jag låg ner men då skrek jag: JAG VILL INTE LIGGA NER, SÄTT MIG UPP!
Sen skjutsade dom in mig snabbt till operationssalen där det var 10 pers som väntade på mig. Alla började fråga och klämma hit och dit. Skrek till lite när dom klämde på höger sida av bröstkorgen. alla som jobabde där försökte hälsa på mig men jag avr itne så sammarbetsvillig. Mina klasskamrater som också var med fick mer sår och andra saker, jag var nog den som hade den mest krävande rollen eftersom jag var helt vaken och skulle vara så jobbig. Vissa andra behövde bara spela medvetslös? fast dom såg så äckliga ut ^^
Sjuksköterskorna började sätta fast saker i fingret för att mäta pulsen men jag tog bort den på direkten. Fick en massa slangar ikopplade och fasttejpade på kroppen, fast dom orkade jag inte slita bort. Men ännu en gång försökte dom sänka ner mig men jag satte mig upp på direkten. Dom höll på en massa med mig och jag fick lega mycket längre på akuten än dom andra eftersom jag var ett svårare fall och inte lika tydligt vad det är för fel på mig. I slutet sa dom att dom skulle "söva" mig, och jag tänkte "Ska jag låtsas sova eller vadå?". Men när dom sprutade in narkosen (på låtsas) så försökte jag somna i så trovärdigt som möjligt. Efter det skjutsade dom ut mig och sen var det slut.


Detta har klart varit den roligaste dagen iår och dölängtar tills nästa katastrofövning!!! =D



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?
bloglovin
Martin Bejerfjord

Skapa en profillänk