Jag vill hellst inte bada på djupt vatten efter sett detta ;(

2010-07-12, 00:13:31 / Kategori: Miljö & Vetenskap

Svenska hajar!

Världens näst största fisk finns faktiskt i svenska farvatten. Brugden är en ovanlig men regelbunden sommargäst på den svenska västkusten och kan förekomma vid Bohuskusten ända in på sensommaren. Den simmar långsamt och ofta nära vattenytan.  Ibland kan den ses hoppa upp ur vattnet som en val.

 WWFs Tom Arnbom berättar om sitt möte med denna jätte

Fenan vinglar lite fram och tillbaka och syns långa perioder ovanför vattenytan. Jag vet att det inte är en delfin, för den försvinner ofta utom synhåll ner i vattnet. Nej, det är en haj, och inte vilken som helst, det är världens näst största fisk, en brugd. Jag har alltid velat se denna mystiska och mytomspunna hajart och nu hade jag den mitt framför mig, som en mindre ytgående ubåt. Jag är i västra Skottland för här finns det skådarturer för att titta på brugd.

Tidigare har jag sett enstaka döda brugdar som spolats upp på stränder. När en rutten brugd spolas upp på stranden liknar den ett hårigt urtidsdjur. Det är brosket som brutits ned i trådar och eftersom de är så stora tror många att det är något okänt sjömonster som spolats upp.

Trots sina enorma storlek på mellan 7 och 10 meter och att den är en haj är den helt ofarlig för oss människor. Den äter nämligen små djur och fiskar som den silar bort med sina underliga gälräfständer, fungerar ungefär som en sil där maten fastnar inne i vattnet medan havsvattnet strömmar ut genom gälarna. Den liksom plogar genom havet där det är stora stim och det är därför som ryggfenan ofta syns långa perioder uppe vid ytan.

I Sverige har mer än tio hajarter setts och flera av den är riktigt stora, med andra ord längre än fem meter. En av dem är brugden som ses ganska ofta utanför Västkusten. Så håll extra utkik i sommar, det kan vara en brugd som simmar förbi. Sedan har vi blåhaj och håkäring i våra vatten och de har däremot tänder som kan bita, men det är en helt annan berättelse.

 

Värt att veta om brugden

Soliga dagar brukar brugden ofta ligga still vid ytan och sola sig(solhaj).
Brugden kallas solhaj på engelska, basking shark  kommer av det engelska uttrycket  to bask - sola sig och härrör från Irland och Wales.

Brugden tros ha en livslängd på circa 50 år och den har en mycket låg reproduktionstakt. Den blir könsmogen först någon gång mellan 12 och 20 års ålder och föder maximalt sex levande ungar ungefär vart fjärde år.

 

Idag är den globala efterfrågan på hajfenor det största hotet och arten är numera mycket sällsynt.

 



Ingen nyhet för jag vetat om det här länge men ändå ;O


Anonym

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH



2012-03-14, 09:32:38



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?
bloglovin
Martin Bejerfjord

Skapa en profillänk